Ahlan Wasahlan ! Selamat Datang ke Blog SEKOLAH AGAMA MENENGAH RAWANG. Terima Kasih atas kunjungan anda. Kunjungan anda amat bermakna buat kami :)

Mukhayyam Arabi

   Mukhayyam Arabi merupakan aktiviti yang telah direncanakan oleh pihak sekolah kepada pelajar tingkatan lima. Tahun ini merupakan tahun kedua aktiviti ini dilaksanakan. Mukhayyam Arabi diadakan bertujuan untuk membiasakan para pelajar tingkatan lima menggunakan bahasa arab sebagai bahasa pertuturan harian mereka.
   Tarikh 25 hingga 27 Mei merupakan tarikh yang amat sesuai bagi melaksanakan program ini memandangkan pelajar lain sudah mula bercuti penggal pertama. Pelajar-pelajar tingkatan lima masing-masing telah dibahagikan mengikut kumpulan yang diketuai oleh seorang fasilitator yang berbahasa arab.
   Terdapat pelbagai aktiviti yang telah dilaksanakan bagi menjayakan mukhayyam ini antaranya bersukan, berjual beli dan lakonan. Semua pelajar tingkatan lima hendaklah melaksanakan aktiviti-aktiviti tersebut dengan berbahasa arab. Bermacam gelagat dan telatah yang dapat dilihat pada setiap pelajar. Masing-masing nyata menunjukkan reaksi yang baik kepada fasilitator walaupun menggunakan bahasa arab untuk bertutur.
   Hari terakhir mukhayyam merupakan hari kumpulan terbaik diumumkan. Kumpulan terbaik dipilih berdasarkan markah tertinggi serta menunjukkan komitmen terbaik semasa mukhayyam. Kumpulan yang bertuah tersebut adalah kumpulan Muluk yang diketuai oleh fasilitator yang bernama Ustaz Aghiles. Walaupun keletihan, semua pelajar tingkatan lima jelas gembira kerana dapat mengikuti mukhayyam tersebut.