Ahlan Wasahlan ! Selamat Datang ke Blog SEKOLAH AGAMA MENENGAH RAWANG. Terima Kasih atas kunjungan anda. Kunjungan anda amat bermakna buat kami :)

Catatan dari Seberang

Salam alayk semua..diharapkan dalam keadaan sihat-sihat semua dan dibawah lembayung lindungan Allah..ensyaAllah..


Terpanggilnya diri saya untuk kali ini untuk membuat tajuk ini kerana persoalan ini sering kali timbul di fikiran saya imma ketika bersendirian dan turun di celah masyarkat kini. Cuti yang saya gunakan untuk pulang ke Malaysia baru-baru ini tidak terlepas untuk melihat realiti apabila melihat ke kiri dan ke kanan akan suasana dan keadaan masyarakat. Saya mengucap syukur dan memanjatkan segala puji-pujian kepada Allah Taala. Kerana takdirnya mencampakkan saya untuk menimba ilmu agama walaupun tidak sampai angka sedekad di bumi Tariq Ibn Ziyad ini.


Setelah menjejakkan kaki di sini baru saya mengerti dan memahami seruan dan semangat rakan-rakan sekolah mahupun guru-guru untuk menjadi doktor, jurutera tidak diendahkan dan dibulatkan tekad. Alhamdulilah..ia merupakan rahmat Tuhan untuk diri ini.Bukan niat di hati untuk merendahkan mereka, tetapi hakikatnya diri ini tidak mampu untuk membawa diri ke celah-celah kehidupan masyarkat kini, jika tiada bekalan ilmu agama di dada ini..


Sedih bercampur gelisah melihat rakan-rakan saya yang dahulu bersama menuntut ilmu di medan ilmu dengan berlatar belakangkan title sekolah agama aliran sains kini telah berubah secara perlahan-lahan. Dahulu, bahagian atas itu pernah ditutup litup dan menjadi benteng dari panahan mata golongan adam dan dipertahankan tapi kini apa yang dipertahankan dahulu ketika di usrah, motivasi mahupun ceramah telah pun dibiarkan golongan adam untuk menatapnya.


Pernah saya dikatakan gila kerana cuba untuk mempertahankan bahawa tudung labuh itu sebenarnya adalah cara untuk mendidik diri, cara untuk kita memperingati diri bahawa segala apa yang dilakukan oleh seorang nisa' yang muslimah itu punyai batas-batas yang tertentu, mengelakkan diri dari mendapat panahan syaitan dari golongan adam, dan bagi memenuhi tuntutan tentang firman Allah di dalam kitab AgungNya:


Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (Surah An Nur: ayat 31)




"Kami bukan tak tutup aurat, ni tudung 3 segi yang kami pakai ni kira dah menutup auratlah? " ujar kawan-kawan saya.


Ya..menutup di tapi adakah menutup seperti yang digariskan dalam landasan yang sebenarnya?


Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah Al Ahzab: ayat 59)




Ada wanita mengenakan tudung tapi bentuk buah dadanya masih kelihatan, menutup tapi terserlah segala-galanya ketika di tiup angin? Bahkan ada yang menampakkan seluar dalamnya apabila duduk di khalayak ramai. Kaum lelaki yang mengambil kesempatan ‘mencuci mata’ pula berkata ini peluang dan hak individu kegunaan mata dan niatnya. Maka pemahaman menutup aurat itu bukan hanya cukup dengan merangkumi pemakaian tudung malah ia lebih dari itu dan bersangkutan iman seseorang.


Moga Allah menetapkan pendirian ini dalam keikhlasan yang tidak perlu dibuktikan kepada mana-mana manusia. Cukuplah Allah sw.t sebagai saksi dan semoga hati,iman kita masih dipelihara oleh Nya..